عناب برای سرماخوردگی نوزاد و تاثیرات شگفت انگیز آن بر سلامتی

از قدیم تا به امروز همواره افراد بر این نظر هستند که استفاده از انواع میوه ها می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. یکی از انواع بیماریهایی که می تواند در سال بارها برای افراد به وجود آید، بیماری شایع سرماخوردگی است. یکی از میوه هایی که می تواند در درمان بیماری سرماخوردگی بسیار موثر باشد، عناب می باشد.

این میوه علاوه بر این که می تواند برای بزرگسال در درمان بیماری سرما خوردگی معجزه کند، می تواند برای نوزاد نیز بسیار عالی بوده و به درمان سرما خوردگی در او بپردازد. در این مطلب همراه ما باشید تا به تمامی اطلاعات پیرامون درمان عناب برای سرمای خوردگی بپردازیم.

عناب برای سرماخوردگی

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، عناب می تواند در درمان بیماری سرما خوردگی بی نظیر باشد و تاثیر بسیار خوبی روی این موضوع داشته باشد، اما علت اصلی این تاثیر در چیست؟ شاید برایتان جالب باشد زمانی که بدانید افراد برای این که بتوانند بیماری سرماخوردگی خود را سریعا درمان کنند از چای عناب و یا نوع دم کشیده عناب استفاده می کنند. علت اصلی این موضوع، ویتامین سی سرشاری است که در عناب به وفور یافت می شود. به صورت کلی، جدول غذایی عناب شامل اطلاعات زیر است:

  • کالری: 79
  • پروتئین: 1 گرم
  • چربی: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 20 گرم
  • فیبر: 10 گرم
  • ویتامین سی: ۷۷ درصد از ارزش روزانه (DV)
  • پتاسیم: 5 درصد از DV

همان طور که مشاهده می کنید، 77 درصد از ارزش روزانه ای که شما لازم است از ویتامین سی به بدن خود برسانید توسط عناب تامین می شود.

همین موضوع باعث می شود تا به هنگام بیماری سریعا بتوانید به همراه این میوه خود را درمان کرده و ویروسها را از بین ببرید. حال چرا افراد به هنگام سرمای خوردگی از چای عناب برای درمان آن استفاده می کنند؟ علت این موضوع به دو دسته تقسیم می شود.

اولین دلیل این است که ویتامین سی در چای عناب به راحتی قابل استفاده است و به نوعی برای افراد خوش خور تر است. به این صورت که با استفاده از چای عناب نیازی نیست تا پی در پی به جدا کردن دانه های عناب به هنگام خوردن آنها بپردازید.

دومین دلیل اما این است که استفاده از چای عناب برای سرما خوردگی باعث می شود تا افراد بتوانند به راحتی از نوشیدنی استفاده کنند که گرمای آن می تواند تاثیر بسیار خوبی روی گلوی آنها گذاشته و همچنین ویتامین سی آن به درمان بیماری کمک می کند. حال در ادامه به صورت اختصاصی و جزء به جزء به خواص عناب برای سرما خوردگی می پردازیم.

آرام بخش در دوره بیماری

نکته ای دیگر که عناب را برای سرما خوردگی بسیار عالی می کند، این است که این محصول تاثیر بسیار خوبی روی خواب افراد دارد. معمولا زمانی که به یک بیماری مبتلا می شوید، مخصوصا کودکان، علائم بی تابی بسیاری را در خود مشاهده می کنید که تماما باعث می شود تاثیر منفی روی خواب شما داشته و در طول دوره مریضی خواب را برای شما به یک فرآیند بسیار سخت مبدل کند. عناب ارای فلاونوئیدهایی مانند ساپونینها و پلی ساکاریدها است.

این دو مورد تاثیر مستقیم روی بخشی از مغز داشته که به آرامش به هنگام خواب می پردازد. به همین دلیل است که شما با استفاده از عناب می توانید به راحتی در هنگام سرما خوردگی علاوه بر این که بیماری خود را درمان کنید، خوابی راحت نیز برای خود داشته باشید.

تقویت سیستم ایمنی بدن در حین بیماری سرماخوردگی

از سویی دیگر، زمانی که شما به بیماری سرماخوردگی مبتلا می شوید، بدنتان آن طور که باید ایمنی مناسب نسبت به این بیماری را ندارد، از این رو عناب می تواند ایمنی مناسب را دریافت کند. این میوه کوچک سرشار از ویتامین های A و C است که به عنوان آنتی اکسیدان های قوی شناخته می شوند.

این مواد مغذی ضروری با آسیب رادیکالهای آزاد مبارزه می‌ کنند که در غیر این صورت می‌ توانند سیستم ایمنی را به خطر بیندازند و خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و پیری سریع را افزایش دهند. در واقع ویتامین آ و سی با تنظیم تولید سیتوکین های التهابی به این امر دست می یابند. شما می توانید از میوه خشک یا تازه عناب جهت بازگشت ایمنی از دست رفته در دوران بیماری خود استفاده کنید.

از بین بردن استرس و اضطراب بیماری

اما مهم ترین تاثیری که عناب می تواند در دوران سرما خوردگی داشته باشد، این است که استرس و اضطراب را از شما دور کند تا شما بتوانید به راحتی با درمان بیماری خود بپردازید. از گذشته تا به امروز از عناب برای از بین بردن استرس و اضطراب استفاده می شده است. طعم و ویتامینهایی که در این میوه جذاب وجود دارد باعث می شود تا تمامی افراد بتوانند به راحتی به هنگام بروز بیماری سرما خوردگی، استرس و اضطراب را از خود دور کنند.

مراقبت در برابر تشنج

گاهی اوقات، تب به هنگام بیماری سرماخوردگی آنقدر بالا می رود که فرد دچار تشنج می شود. در این جا عناب می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. هر زمان که با فردی مواجه شدید که در حین مبارزه با تب سرماخوردگی دچار تشنج شد، نیاز است که از عصاره عناب برای رفع آن استفاده کنید. این عصاره همچنین برای افرادی که از بیماری سرع رنج می برند نیز بسیار مناسب است و می تواند از بروز تشنج های مربوط به این زمان نیز جلوگیری کند.

عناب برای نوزاد

همان طور که در عنوان قبلی به این موضوع اشاره کردیم، عناب می تواند گزینه بسیار خوبی برای نوزادان و بزرگسالان باشد، به خصوص زمانی که به بیماری سرماخوردگی مبتلا هستند.

شما می توانید از پوره عناب، چای عناب یا عصاره عناب برای نوزاد خود استفاده کنید. به دلیل بافت سفتی که عناب دارد، نیاز است که حتما آن را بسیار نرم کرده و سپس برای نوزاد خود استفاده کنید تا مشکلی به هنگام بلع برای نوزاد به وجود نیاید.

شایان ذکر است که حتما، قبل از این که این میوه را در اختیار نوزاد خود قرار دهید، با پزشک متخصص در این زمینه ارتباط برقرار کرده و با توجه به نظرات او از عناب استفاده کنید، زیرا بسیاری از میوه ها برای نوزادان به دلیل مواد مغذی و ویتامین های مختلفی که دارند می تواند مضر باشد و بدن آنها قادر با جذب این مواد نبوده که می تواند پشت بند آن خطرات احتمالی بسیاری را به وجود آورد.